Kulosaaren tukikodin tilanne 3.11.2008

Alla oleva kirjelmä annettiin tiedoksi 3.11.2008 Sosiaaliviraston eettiselle toimikunnalle/sosiaalijohtaja Paavo Voutilaiselle ja sosiaalilautakunnan puheenjohtaja Astrid Gartzille toimenpiteitä varten.


Selvityspyyntö Kulosaaren tukikodin toiminnan muuttamisesta


Kulosaaren tukikodin toiminta on päätetty muuttaa ilman, että asukkaita tai henkilökuntaa on kuultu asiassa. Asukkaille, heidän omaisilleen tai henkilökunnalle ei ole annettu pyynnöstä huolimatta mitään kirjallista informaatiota asiasta eikä selvitystä siitä kuka tai ketkä ovat päätöksen tukikodin toiminnan muuttamisesta tehneet. Myöskään asukkaat eivät ole saaneet valituksenalaista päätöstä siitä, että heidän asumisensa päättyy tukikodissa ja heidät tullaan siirtämään uuteen Lilinkotisäätiön palvelutalo Suutarinkotiin Suutarilaan. Myös Kulosaaren ympäristön asukkaat ovat keränneet nimilistan tukikodin toiminnan jatkamiseksi nykyisellään. Myös he ovat olleet yhteydessä sosiaalivirastoon lisätiedon saamiseksi asiasta, mutta lupauksista huolimatta sitä ei ole toimitettu. Ainoa paperi, jonka asukkaat ovat saaneet asiasta, on A4 kokoinen monistettu esite uudesta palvelutalosta.

Asukkaille, omaisille ja henkilökunnalle ilmoitettiin 10.9.2008 sosiaaliviraston viranhaltijoiden suullisella ilmoituksella, että tukikodin toiminta muutetaan ja nykyisten asukkaiden muutot alkavat marraskuun alussa.

Kulosaaressa sijaitseva, sosiaaliviraston alainen, 20 paikkaa käsittävä tukikoti on tarkoitettu asunnottomille mielenterveys- ja moniongelmaiselle miehille. Tukikodissa on useita asukkaita, jotka ovat asuneet tukikodissa 7-8 vuotta, jopa 11 vuotta ja josta on siten tullut heidän kotinsa ja Kulosaaresta heidän oma asuinympäristönsä. Kulosaaren tukikodin ja alueen muiden asukkaiden välit ovat monen vuoden yhteiselon perusteella luontevat ja ystävälliset, kuten he omassa adressissaan toteavat.

Sosiaaliasiamiehen tietoon asia tuli tukikodin asukkaan ottaessa yhteyttä ja kertoessaan tilanteestaan. Asukas kertoi, ettei heidän omaa mielipidettään ole asiassa kuultu eikä heille ole annettu edes mahdollisuutta jäädä asumaan omaan kotiinsa ja tuttuun ympäristöön, mikäli he kieltäytyisivät muuttamasta.

Sosiaalihuollon asiakaslain 8 §:n mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu. Hallintolain 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Asiakaslain 9 §:n mukaan jos täysi- ikäinen ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi pysty osallistuman ja vaikuttamaan palvelujensa tai sosiaalihuoltoonsa liittyvien muiden toimenpiteiden suunniteluun ja toteuttamiseen taikka ymmärtämään ehdotettuja ratkaisuvaihtoehtoja tai päätösten vaikutuksia, on asiakkaan tahtoa selvitettävä yhteistyössä hänen laillisen edustajan taikka omaisensa tai muun läheisen henkilön kanssa.

Näin ei ole tapahtunut Kulosaaren tukikodin asukkaiden kohdalta miltään osin. Asian kiireellisessä aikataulussa ja vaihtoehdottomuudessa ei ole myöskään otettu lainkaan huomioon asukkaiden psyykkisiä edellytyksiä valmistautua tulevaan muutokseen ja muuttovaatimuksen vaikutuksia heidän henkisen jaksamiseensa. Tutun asunnon ja asumispaikan muutoksella on usein negatiivisia vaikutuksia henkilön psyykkiseen jaksamiseen, joka henkilökunnan mukaan on aiheuttanut asukkaissa ahdistusta, pelkoa ja toiminatakyvyn muutoksia.

Myöskään sitä, että asukkaiden itse maksettavaksi jäävä osuus voisi nousta muuton yhteydessä, ei ollut otettu huomioon. Myöhemmin on luvattu puolen vuoden vastaantulo muuton myötä kohoaviin asiakasmaksuihin.
Kulosaaren tukikodin asukkaille ja heidän omaisilleen sekä henkilökunnalle järjestettiin yhteiskuljetus ja tutustumiskäynti uuteen palvelutaloon 17.10.2008. Palvelutalo Suutarinkodissa on 49 asukaspaikkaa ja esitteen mukaan ympärivuorokautinen apu ja tuki, ateriapalvelu sekä virkistyspalvelut. Palvelutalon 12 ja 8 huoneen ryhmäkodeissa asukkaiden käyttöön tulevat huoneet ovat noin 20 neliön suuruisia ja niihin kuuluu oma wc ja suihku. Palvelutalo mahdollistaa ulkoisilta puitteiltaan monelle Kulosaaren tukikodin asiakkaalle paremmat asumisolot aiempaan verrattuna.

Vierailukäynnin aikana ilmeni (johon myös sosiaaliasiamies osallistui), ettei palvelutalon toiminnan sisällöstä ollut vielä selkeää kokonaiskuvaa ja toiminnan katsottiin muovautuvan myöhemmin asukkaiden muutettua taloon. Sijainniltaan ja ympäristöltään palvelutalon paikkaa ei voi verrata Kulosaareen, koska alueet ovat hyvin erilaisia. Ikkunanäkymät parkkipaikalle ja naapuritaloon eivät ole verrannollisia Kulosaaren tukikodin luontomaisemiin. Ostoskeskukseen palvelutalosta on matkaa esitteen mukaan kilometri, Kulosaaressa ostoskeskus on näköetäisyyden päässä.

Vierailukäynnin jälkeen on selvinnyt henkilökunnalle annetun suullisen informaation perusteella, että Kulosaaren tukikoti muuttuu nuorten asunnottomien tuetuksi asumispalveluksi. Entisten asukkaiden tulee muuttaa tukikodista pois 6.11., 10.11., 12.11. ja 17.11 mennessä.

Vaikka Kulosaaren tukikodin asukkaiden voidaan katsoa hyötyvän asumistasonsa noususta uudessa palvelutalossa, on kuitenkin aiheellista tarkastella koko muuttoprosessia kokonaisuutena ja sen eettisyyttä.

Miksi Kulosaaren tukikodin asukkaiden mielipidettä ei ole kuultu edellä esitetyn sosiaalihuollon ja hallintolain säädösten mukaisesti?

Miksei asukkaille, omaisille, henkilökunnalle ja kulosaarelaisille asukkaille ei ole heidän pyynnöstään huolimatta ole annettu julkisuulain mukaisesti tietoa siitä, milloin ja kuka päätöksen toiminnan muuttamisesta on tehnyt ja miksi?

Miksi muutoksen aikataulu on asetettu näin tiukaksi ja kireäksi, kun kysymyksessä on mielenterveysongelmista kärsivät henkilöt, jolloin muutoksen valmistautumiseen tulisi varata riittävästi aikaa?

Onko eettisesti hyväksyttävää, että heikoimmassa asemassa olevien henkilöiden oikeudet voidaan jättää huomioimatta päätöksenteossa, tiedottamisessa, kuulemisessa ja muutoksen aiheuttamisissa taloudellisissa muutoksissa?

Helsingissä 31.10.2008
Helsingin sosiaaliasiamies - Lilli Autti
Suomen Mielenterveysseura – toiminnanjohtaja Marita Ruohonen ja
kehittämispäällikkö Liisa Saaristo.
Omaisten puolesta - Jyrki Pirhonen
Kulosaaren asukkaiden puolesta – Tuire Harjola